Pages

Friday 17 February 2012

Journal # 12

Hari ini selesai da kes Mahkamah tuk kompeni kami...finally...tidak payah suda saya turun balik2 g Papar....buli katawa katawa suda sikit la.....huahahahahahaaha....(mulau)...

Time dkt mahkamah majestret Papar tadi pagi...banyak kes yang disebut dan ada yang terus dijatuhkan hukuman on the spot. Kebanyakan kes yang disebut adalah berkenaan dengan kes berkaitan dgn DADAH...opkoss la kes Syabu...

but apa yang mencuri perhatian saya tadi ialah mengenai kes "Rempit". Baru saya tahu yang rempit ni hukuman dia sangat berat. Denda Min RM5000 n Max RM15000 dan PENJARA min 5 tahun n max 10 Tahun....harus diingat....perkataan "DAN"....meaning...suda la Denda..kena penjara lagi lo....

Pagi tadi ada 2 kes berkaitan dgn REMPIT...polis ada bukti kukuh coz aksi dorg ni siap masuk surat khabar lagi time buat aksi 'willie'd atas jalan awam. Tapi yang menarik perhatian saya ialah pesalah yg bernama Adnan..kerja sebagai opis boy d KK...klu x silap saya umur baru 22 tahun. Adnan nampak mcm budak biasa ja..mcm gud boy ba...ada looks juga. kecik2 ja org dia. Time tggu nama d pangil jelas terserlah muka dia ada sikit resah. Sempat lagi dia angkat kening sama saya..coz kami duduk bedekat ja...pagi tu kedua ibu bapa dia pun ada dan duduk dekat dia.

Time nama dia d panggil, sempat saya dengar dia baca doa.....sewaktu kesalahan dia d baca, dia berpaling ke belakang melihat ibu bapa dia. Air mata bercucuran keluar dari mata c Adnan...Muka c Ibu cemas bila mendengar hukuman yg bakal anak dia terima. 3 kali pembantu Majestret tu baca ttg hukuman yg bakal c Adnan terima...tujuan dia supaya c Adnan ni faham tentang hukuman yg dia bakal terima. Sia rasa org2 mahkamah ni mau tlg juga c Adnan ba. Dorg mau family dia appeal balik kali ba ni..itu yg bermain dlm fikiran saya la time tu...Ketika hukuman dijatuhkan.... ibu c Adnan pingsan sikijap....n c Adnan pula terus menangis d depan Majestret. Just imagine la...dia kena 5 tahun penjara dan denda RM5000.

suasana mahkamah tadi ada sikit kecoh la....Lepas semua kembali tenang...Ibu c Adnan menangis...but tanpa suara...hanya air mata yang mengalir tanpa henti. C ayah pula berabis cuba menahan kesedihan beliau. Adnan menangis....Tangisan Menyesal saya rasa. Polis d Papar ni mmg bagus la...biarpun tangan c Adnan d gari, namun masih membenarkan dia duduk bersama org tua dia. Adnan peluk ibu dia dan minta maaf...ayah dia pula peluk dia....ayat power bapa dia.."Bapa tidak pernah salahkan Nan selama ini...semua ni Bapa yang salah sebab tidak dapat bimbing kau nak"....nehhh..betapa sayangnya Ayah dia biarpun dia tahu anak dia ni nakal..

Part yg saya paling saya sedih tu time Adnan di bawa naik van polis.....ibu dia menangis meraung suda time tu....kalau boleh dia x mau lepaskan pun anak dia tadi....trus "bertasik" ni mata saya..huhuhuhu.....cepat2 saya masuk dalam coz saya mmg tidak tahan tgk part2 yg begini.

Sampai skarang ni saya masih lagi ingat kes c Adnan. Kasian tul sia tgk parent dia.....terutama ibu dia....mesti smpi sekarang tu Ibu dia menangis tu kan..ntah lalu nak makan atau tidak?...but what to do...things already happened.....tapi pernah ka c Adnan tu fikir dulu sebelum dia buat sesuatu tindakan tu ya?..........


P/S: Adnan d jatuhkan 2 bulan penjara dan Denda RM5000 selepas Majestret n Polis buat rundingan dgn dia. Adnan bagi semua maklumat yg polis mahu ttg kegiatan REMPIT d kawsan dia.

Jangan Merempit.....


Think First before doing something stupid.........

Love & Faith...

3 comments:

  1. well, what can I say, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian teda gunanya... ngam kaito dam?? khehehe...apapun yang jahat jadikan sempadan yang baik jadikan tauladan... akhir kata... kotoh tiwas... :D

    ReplyDelete
  2. I hope so benda ni menjadi pengajaran buat si adnan agar tidak melakukan kesalahan yg sama. kesian kat diri sendiri and yg penting is, perasaan parents. how can I say is, menyesal pun tdk berguna sd. and perhaps benda ni tdk akan berulang lg.

    *hey hello hi..i dtg dr blog e1-tribe..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1st of all i would like to thank n welcome to my blog..

      indeed it's useless to say sory to ourself when the thing has happened. the best way is to avoid from happened again in the future...just remember our loves one...

      Delete