Pages

Wednesday 20 June 2012

Jurnal # 24

"Adamm....im very dissapointed with you...." itu la perkataan my GM shout at me late this evening infornt of my opis mate.......merah dan malu juga la saya masa tu. Hari ini trus menjadi hari yang paling tidak best dlm hidup saya..Kena tengking oleh GM kami. Adoooiiiii kuyak sia rasa trus bila kena marah d depan2 kwn2 saya semua. OMG i just standing and listening what he talking about. Saya langsung tidak diberi peluang untuk membela diri ku yg ku anggap malang masa tu..

Selama 8 tahun saya kerja d kompeni ni....ini la pertama kali saya kena marah begitu. By the time dia lafazkan 'im very dissapointed' trus semangat saya hancur berkecai. Banyak andaian bermain di fikiran saya ketika tu..saya sedih seolah olah apa yang saya buat selama ini langsung tidak dihargai. Kesilapan kecil yang saya lakukan dianggap sangat besar pada mata dia. Perasaan nak resign pun ada ketika tu. saya pun tidak tahu apa lagi yang dia mau dari saya. Hampir semua tugasan yang diberi saya laksanakan sebaik mungkin.

Percakaran cakap terus bersambung dalam bilik dia....hampir 1 jam lebih kami 'berbincang'. Then yg saya geram lagi dia nak uji saya sama ada saya buat kerja saya atau tidak. Semua soalan dari mulut dia saya jawab beserta dgn bukti.....setiap lori kami yg sebanyak 23 lori dgn muatannya sekali saya hafal. Jumlah yg rosak dgn jumlah yg still on the road sama dgn rekod admin serta workshop kami.

Tak puas hati lagi dia tanya rekod penggunaan minyak diesel fleet lori kami. Dia tanya...'How u control the diesel usage'?..then i answer...it easy sir...i monitor the driver's trip and the distance of the location. .... trus dia diam...Finance Manager kami pun ada masa tu...dan dia mengiakan apa yg saya cakap.

Selepas saya explain sebab utama kekurangan pemandu lori kami...baru dia 'terbangun'...nada suara pun semakin perlahan dan lebih sopan da saya kira. lastly my GM said "Adam...im sory....i dont know about this...you should told me earlier"....punya la geram saya masa tu..dalam hati saya nak teriak ja.."boss u dont gave a change to explain..you trus hantam"....nasib baik juga la dia minta maaf...terpujuk juga la hati saya petang tadi.

kalau dia tak nak minta maaf selepas menyedari situasi yang sebenar....konfom saya akan letak notis berhenti kerja dari kompeni ni. Bukan merajuk tapi da tak dihargai oleh top management da...buat pa nak terus bekerja lagi kan...i know my boss very well.....kalau benda tu dia nampak kelabu maka kelabu la warna tersebut.biarpun warna sebenar adalah hitam........

But after this insiden tadi...baru saya tau betapa ramainya kawan2 opis yg lain menyokong saya. Semua merasakan tindakan GM kami tu kurang profesional n bertindak mengikut perasaan. Semua dorg tahu yg betapa berusahanya saya dlm kerja saya....but what to do..Boss kurang melihat tu semua...dia da lupa tu semua...maybe coz moodnya tak berapa baik petang tu.

Tak payah la nak dipikirkan sangat.....aku pun da sejuk da petang tadi..... but maybe ada hikmah juga kejadian tu. Now my GM da tau da semua perkara operasi kompeni kecil kami tu. Then he support me everything after that. malah sebelum dia balik tadi... dia sempat lagi ke meja saya dan menepuk bahu saya sambil berckp "Adam..we figure this matter and settel this together ... okey"..wahhh trus tambah saya sejuk...heheheheheheehe


Hari ini dlm Sejarahku...

1 comment: